SEXUALITAT I PARELLA

DISSENY DEL BLOC

Cada bloc formatiu s’inicia amb un vídeo que presenta els continguts del bloc al que pertany.

Tots els blocs estan estructurats de la mateixa manera per afavorir el seu desenvolupament.

1.- Un vídeo per començar i reflexionar,

2.- Una proposta de dinàmica de grup o activitat i

3.- Altres activitats per dinamitzar a l’aula.

VÍDEOS TUTORIALS

Cada una de les dinàmiques o activitats dintre de cada bloc disposen d’un vídeo tutorial de suport que representa un document explicatiu de com utilitzar els materials presentats a la plataforma i que aporta idees tant per entendre el contingut com per a fer servir a l’aula.

El vídeo tutorial núm. 22 conté els continguts del bloc de Sexualitat i parella.

Seguidament el que trobaràs en el bloc són els “vídeos per començar”.

En aquest bloc de Sexualitat i parella, trobaràs activitats i consells per dinamitzar els recursos que es presenten a la plataforma.

En el primer vídeo trobaràs una publicació del canal de YouTube de Sandra Burgos “30 K Coaching”. L’autora del canal és docent i investigadora a la universitat de Santiago de Compostel·la en intel·ligència emocional i gènere. És diplomada en educació social i llicenciada en pedagogia social i laboral.

Cada vegada més, l’influencia sobre els joves està guiada per comunicadors/es o professionals que busquen interacció a través de les xarxes socials. Buscar elements audiovisuals que trobin la confluència d’aquests dos factors i la qualitat del missatge pot resultar interessant a l’hora de buscar eines de motivació o reflexió per part del grup.

Aquest vídeo de 6 minuts de duració, ofereix una visió que s’allunya de l’amor romàntic i tracta de destacar alguns elements importants per a identificar dins d’una relació de parella saludable o reconèixer quins aspectes haurien de ser un objectiu a treballar en el marc de la relació.

El segon vídeo titulat “Quan la teva parella és tòxica?”. En Raül López, llicenciat en psicologia clínica i especialista en teràpia sexual i de parella, proposa alguns indicadors per reconèixer els elements que poden convertir una relació saludable en una relació tòxica o si més no, identificar qui dels dos pot estar exercint aquest rol a la parella.

S’ha de tenir en compte que els vídeos poden ser un element adient a utilitzar, per tractar un aspecte en concret, però que la seva utilització hauria d’estar contextualitzada en la motivació del grup o del moment present que estiguin vivint. Tota eina és encertada o no, depenent de l’objectiu i del moment que la fem servir.

Amb aquest vídeo podrás veure uns quants aspectes sobre com són les relacions sanes.
Aquí, podràs veure com funciona una relació tòxica i d’aquesta manera evitar-la.

……………………………………………………………………………………….

A les activitats per dinamitzar es proposa una activitat que té com a finalitat, facilitar eines que ens ajudin a detectar les relacions tòxiques i les actituds que hauríem d’identificar en l’àmbit de la parella. A partir de la participació reflexiva, tant individual com grupal i el debat en petits grups.

En els propers vídeos s’explica com dinamitzar l’activitat que es proposa i algunes tècniques cooperatives que poden resultar interessants a l’hora de dinamitzar el grup.

DINÀMICA DE GRUP

La dinàmica de grup que et proposem, pretén crear un espai de reflexió individual i un debat posterior en grup, en relació a les etapes de vida que viuran.

Primer donarem l’oportunitat al fet que cada alumne/a contesti unes preguntes en relació a 4 temes vinculats a estadístiques.

Posteriorment utilitzarem la dinàmica de les 4 cantonades en relació a la resposta d’un membre del grup (estic d’acord, no estic d’acord, depèn i m’ho estic pensant). Aquesta dinàmica permetrà que cada alumne pugui decidir una opció.

Cada subgrup disposarà de 3 minuts per triar 1 punt fort sobre el seu argument. Utilitzarem el rol del portaveu i controlador del temps per dinamitzar cada pas de la dinàmica.

Es repetirà aquesta seqüencia per cada resposta que vulguem debatre. Podem dedicar la part final a fer una mica de resum de les reflexions compartides en el debat.

ALTRES RECURSOS PER DINAMITZAR L’AULA

Es presentem una guia d’activitats de la Diputació de Barcelona per treballar des de la perspectiva d’una sexualitat saludable.

En el vídeo núm. 25 s’expliquen més detalls sobre aquesta guia, la seva filosofia i el tipus de recursos que ofereix.

Activitat finançada amb càrrec als crèdits rebuts del Ministerio de Igualdad (Secretaría de Estado de Igualdad y contra la Violencia de Género)