AMOR ROMÀNTIC

DISSENY DEL BLOC

Cada bloc formatiu s’inicia amb un vídeo que presenta els continguts del bloc al que pertany.

Tots els blocs estan estructurats de la mateixa manera per afavorir el seu desenvolupament.

1.- Un vídeo per començar i reflexionar,

2.- Una proposta de dinàmica de grup o activitat i

3.- Altres activitats per dinamitzar a l’aula.

VÍDEOS TUTORIALS

Cada una de les dinàmiques o activitats dintre de cada bloc disposen d’un vídeo tutorial de suport que representa un document explicatiu de com utilitzar els materials presentats a la plataforma i que aporta idees tant per entendre el contingut com per a fer servir a l’aula.

El vídeo tutorial núm. 6 conté l’explicació dels continguts del Bloc d’Amor romàntic.

En aquest bloc trobaràs algunes propostes concretes per dinamitzar les teves sessions grupals. A més s’explica com crear i gestionar un Kahoot. Una eina que ajuda a propiciar la participació del grup.

Seguidament el que trobaràs en el bloc són els “vídeos per començar”. Recorda que els pots utilitzar per introduir o motivar el tema que vulguis treballar i que disposes d’un accés directe a l’enllaç del vídeo, encara que per la realització de la sessió es aconsellable poder accedir directament des de Youtube o descarregar-te el vídeo i tenir-ho preparat en un suport extern.

Si vols descarregar-te els vídeos, sempre que sigui amb una finalitat educativa o d’investigació, des de la plataforma youtube, ho pots fer amb el següent llistat de programes:

1. aTube Catcher. …

2. YouTube Downloader HD. …

3. Free YouTube to MP3 Converter. …

4. VDownloader. …

5. Freemake Video Downloader. …

6. Clipgrab.

En aquest bloc d’Amor romàntic, es presenten dues propostes per portar a terme aquest tema.

El primer vídeo s’anomena “No muic per tu, una cançó d’amor”. És un vídeo creat per Verònica Francés en el marc dels programes de residència artística 2019 de la regidoria de joventut de l’ajuntament de València. El projecte fa un anàlisi al voltant de la forma en la qual estimem, fent-nos conscients d’aquest amor romàntic que ens envolta i condiciona a través de les cançons d’amor. El treball s’ha realitzat mitjançant un laboratori, en el qual els participants són joves que expliquen que és per a ells i per elles l’amor.

El segon vídeo s’anomena “Amor del bo, Disney i maltractament”. És un vídeo de la Isabel Duque, Psicoterapeuta, sexòloga i youtuber, que explica, protagonitzant el seu alter ego, Psico Woman, un personatge que fa més de quatre anys (que …), no fem spoiler, mirat’el! La presentació es fa de forma dinàmica i amb un llenguatge proper als joves, qüestions sobre sexe, identitat de gènere, feminisme o relacions socials a les xarxes socials. En aquest vídeo es fa un paral·lelisme amb les pel·lícules de Disney o a la sèrie “Crepúsculo” per trencar mites, aclarint conceptes, identificant els riscos amb els quals hem d’estar alerta per tenir relacions positives i sanes.

Poema No muic per tu. Tracta sobre l’amor i desamor, agraïment i rencor.
Aquest vídeo ens dóna uns consells sobre com ha de ser una relació sana des d’un punt de vista informal.

………………………………………………………………………………………..

A les activitats per dinamitzar es proposa utilitzar la plataforma gratuïta Kahoot. Kahoot permet crear qüestionaris i està disponible en App o versió web. És una eina per crear concursos a l’aula, i ens pot servir principalment per aprendre o reforçar l’aprenentatge, tot gamificant els continguts de les sessions que volem realitzar. Aconseguirem una alta motivació dels assistents i ho farem en un ambient lúdic, facilitant poder aproximar-nos a temes sensibles amb menys resistència per part dels participants, alhora ajudarem al fet que la participació sigui més alta per part de tot l’alumnat.

Com a proposta el qüestionari pot començar amb diverses preguntes, o propiciant respostes des de l’observació directa d’imatges o després de visualitzar alguns vídeos.

En els vídeos tutorials núm. 7 i núm. 8 es detalla com dinamitzar amb una proposta concreta de kahoot la vostra sessió i s’aporten altres consells per enriquir el treball grupal.

En el vídeo tutorial núm. 9 s’explica com crear un kahoot des del principi per treballar qualsevol contingut.

Exercici amb Kahoot

Kahoot es un qüestionari online on es poden fer tota mena de preguntes. Nosaltres, us deixem preparat un relacionat amb tots els aspectes de l’amor i les relacions sanes per tal de fer una classe més amena i didàctica.

La dinàmica de grup que et proposem, pretén crear un espai de reflexió individual i un debat posterior en grup, en relació a les etapes de vida que viuran. Primer donarem l’oportunitat al fet que cada alumne/a contesti unes preguntes en relació a 4 temes vinculats a estadístiques.

Posteriorment utilitzarem la dinàmica de les 4 cantonades en relació a la resposta d’un membre del grup (estic d’acord, no estic d’acord, depèn i m’ho estic pensant). Aquesta dinàmica permetrà que cada alumne pugui decidir una opció.

Cada subgrup disposarà de 3 minuts per triar 1 punt fort sobre el seu argument. Utilitzarem el rol del portaveu i controlador del temps per dinamitzar cada pas de la dinàmica.

Es repetirà aquesta seqüencia per cada resposta que vulguem debatre. Podem dedicar la part final a fer una mica de resum de les reflexions compartides en el debat.

ALTRES RECURSOS PER DINAMITZAR L’AULA

En aquest espai trobareu un document presentat pel sindicat CGT on ens presenten 10 dinàmiques de grup. Algunes d’elles es poden fer servir per treballar amb els grups conceptes com; la identificació de la diversitat de tipologies de relacions afectives i un qüestionar sobre el “mite de l’amor romàntic”, és a dir, debatre sobre l’assumpció dels rols femenins i masculins tradicionals en les relacions de parella.

Altres dinàmiques incloses poden servir per reconèixer creences, conductes de control o indicadors de risc en les relacions afectives.

En el vídeo tutorial núm. 10 ens centrarem a ampliar algunes de les dinàmiques que aquest document us explica.