DISSENY DEL BLOC
Cada bloc formatiu s’inicia amb un vídeo que presenta els continguts del bloc al que pertany.
Tots els blocs estan estructurats de la mateixa manera per afavorir el seu desenvolupament.
1.- Un vídeo per començar i reflexionar,
2.- Una proposta de dinàmica de grup o activitat i
3.- Altres activitats per dinamitzar a l’aula.
VÍDEOS TUTORIALS
Cada una de les dinàmiques o activitats dintre de cada bloc disposen d’un vídeo tutorial de suport que representa un document explicatiu de com utilitzar els materials presentats a la plataforma i que aporta idees tant per entendre el contingut com per a fer servir a l’aula.
El vídeo tutorial núm. 11 conté l’explicació dels continguts del Bloc de Violència de Gènere.
Seguidament el que trobaràs en el bloc són els “vídeos per començar”.
En aquest bloc de Violència de Gènere, es presenten tres propostes per portar a terme aquest tema.
Primerament, us deixem uns vídeos de introducció on podem veure en quin entorn es troba la dona avui dia.
El primer vídeo s’anomena: «Despierta». És un Curtmetratge creat per Cristina Barón i protagonitzat per Marina Copado i Alejandro García. És un projecte creat a petició de l’Associació de dones progressistes “Olmos Plaza Vieja” del municipi de Gèrgal (Almeria). Aprofitem aquest curtmetratge com a recurs ja que es descriu una situació de violència sostinguda en el temps en el marc d’una parella i en format d’àudio carta, s’escolta la veu d’un pare que s’adreça a la seva filla buscant notícies d’ella. El pare manifesta sentiments de preocupació, no saber com actuar, impotència, i finalment envia un missatge d’ànim a la seva filla per a que reaccioni davant de la situació.
Un relat amb el que reflexionar, ja que és una situació similar a la que es poden trobar algunes famílies de noies maltractades. Ens pot ajudar a reflexionar amb els grups d’alumnes, sobre quina hauria de ser l’actuació més correcta dels familiars o persones que veuen o saben de la violència en el marc de la parella. Conèixer indicadors de risc i valorar com actuar i quines actuacions concretes podem fer si som coneixedors d’alguna situació similar.
El segon vídeo s’anomena: «Ahora o nunca» És un treball d’Alicia Ródenas Sánchez, estudiant de secundària d’Albacete, sobre violència masclista. Aquest vídeo va arribar a més de 400 mil reproduccions a YouTube.
Al vídeo apareix les diferents expressions que habitualment qualsevol persona pot haver escoltat o expressat des de ben petits en primera o tercera persona.
Aquest audiovisual ens pot ajudar a reflexionar sobre la violència verbal cap a la dona que s’utilitza de forma normalitzada a la nostra societat, manifestant estereotips, prejudicis, cosificació de la dona, submissió, vexació, i/o violència.
El tercer vídeo s’anomena: «Querido papa» El vídeo de 5 minuts de duració és un relat de un bebè abans de néixer que imagina com serà la seva vida com a dona. S’adreça al seu pare fent-li reflexionar sobre les actituds que ell mateix manté i els fets als que ell mateix no dóna importància. Mostra les coses que amb certa normalitat es fan des del seu entorn més proper i que poden marcar la seva vida.
Aquest vídeo ens permet identificar les diferents tipologies de violència cap a la dona que ens podem trobar i com podríem ajudar perquè aquesta realitat pugui anar canviant.
A les activitats per dinamitzar es proposen dos tipus de recursos.
El primer ofereix la utilització d’una App: «enREDate sin machismo». Aquesta aplicació creada per diverses entitats i el Cabildo Insular de Tenerife, proporciona pautes per fer preguntes sobre possibles situacions en el marc de la relació de parella, per detectar el masclisme o la violència de gènere, també orienta en altres possibles relacions dins de l’àmbit privat o públic, valorant creences o actituds que així ho fan possible.
DINÀMICA DE GRUP
Us presentem algunes propostes digitals per tractar la violència de gènere.
Si els alumnes poden portar els seus mòbils a classe, us proposem descarregar i utilitzar la següent APPs: «Enreda’t sense masclisme 2.0».
Es poden contestar les preguntes del joc decidint les respostes en grups de 4 alumnes. Una altra opció és utilitzar un cable de connexió per connectar el mòbil a l’ordinador i visualitzar-lo a la pantalla del projector, decidint entre tots la resposta correcta a utilitzar.
Una altra opció és visualitzar el video «No miris cap a una altra banda» (la violència de gènere amb la perspectiva dels diferents actors) per empatitzar i reflexionar sobre els 360 graus de la realitat.
També es poden visualitzar els vídeos de forma interactiva a través de dispositius mòbils o Tablet o fins i tot com realitat virtual per experimentar en primera persona.
Podem finalitzar l’activitat amb una reflexió oberta sobre els motius i les conseqüències de la violència de gènere.
Enllaç a l’App: «Enreda’t sense masclisme»: https://play.google.com/store/apps/details?id=es.metriz.esm&hl=es
Organisme: Conselleria de Joventut, Educació i Igualtat i l’Institut Insular d’Atenció Social Sanitària del Cabildo Insular de Tenerife.
Objectiu: Prevenir i detectar indicis de violència de gènere, i promocionar actituds igualitàries.
Característiques: joc amb tres nivells de dificultat que es van desbloquejant. El primer nivell es centra en el control de la parella, el segon en els mites de l’amor romàntic i el tercer en establir qüestions sobre la violència de gènere. Si es supera el nivell, s’obté medalla i si no es supera s’ofereix una guia per reflexionar sobre els indicadors de la violència de gènere. També dóna la possibilitat de comprovar si tens actituds masclistes en la teva vida quotidiana.
El vídeo tutorial núm. 12 amplia informació sobre aquesta aplicació i com poder dinamitzar-la a l’aula, i en el vídeo tutorial núm. 15 s’explica com es pot dinamitzar aquesta i altres Apps que es troben al GOOGLE PLAY O APP STORES, fent servir un mòbil i el projector a l’aula.
Un altre recurs que es presenta és una eina per posar-nos a la pell de l’altre des de la perspectiva d’observador amb relació a la violència de gènere.
En aquesta ocasió es faran servir uns vídeos que es poden visualitzar de forma directa o amb ulleres 3D per viure una experiència més immersiva, diverses situacions en les quals podrem decidir cap a on volem mirar.
Aquest recurs ens pot ajudar a viure de més a prop la violència de gènere. També ens pot ajudar a treballar l’empatia amb la víctima i la sensibilització dels observadors perquè tinguin un rol actiu en l’actuació dels fets.
En el vídeo tutorial núm. 13 donarem idees de com aprofitar al màxim aquest material utilitzant projector, ulleres 3D o tauleta, parant atenció, perquè sigui una eina educativa, tot respectant la sensibilitat dels assistents.
Vídeos «NO MIRIS CAP A UN ALTRE COSTAT»
Altres recursos per dinamitzar a l’aula
En aquest espai trobareu un document amb 6 dinàmiques de grup per treballar de distintes maneres la violència de gènere.
Algunes d’elles serviran per treballar amb els grups, la identificació de les relacions de poder amb relació al domini, poder reflexionar el fet de construir relacions equilibrades o identificar situacions de violència de gènere i de violència sexual invisibles i tòxiques.
En el vídeo tutorial núm. 16 amplia recursos i continguts per fer servir.
Activitat finançada amb càrrec als crèdits rebuts del Ministerio de Igualdad (Secretaría de Estado de Igualdad y contra la Violencia de Género)
Comentarios recientes